Pages

Thursday, 30 September 2010

Kisah Ustaz & pramugari.

Gambar sekadar hiasan, ehsan dari google.

Seorang Ustaz sedang berada di dalam sebuah kapal terbang untuk ke sebuah negeri. Apabila tiba waktu solat, dia pun ke tandas untuk berwuduk.

Oleh kerana tandas di dalam kapal terbang terlalu kecil, maka beliau terpaksa membuka pintu tandas itu ketika berwuduk.

Tatkala beliau mengangkat salah satu dari kakinya ke singki, seorang peramugari telah ternampak perbuatan ustaz itu dan menegurnya.

Peramugari: (Dengan suara yang agak keras) Tuan tak boleh masukkan kaki dalam singki tu, sebab mengotorkan singki. Ini tempat basuh muka, bukan basuh kaki!

Ustaz: (Dengan suara lembut dan penuh rendah diri) Berapa kali saudari cuci muka saudari dalam sehari?

Peramugari: (Dengan lagak angkuh) Huh! Dua atau tiga kali sehari!

Ustaz: (Dengan bersahaja berkata) Saya mencuci kaki lima kali dalam sehari, bererti kaki saya lebih bersih dari muka saudari! 

* P/s: Mari kita ambil iktibar akan kata-kata Ustaz tu...

13 comments:

  1. huhu btol..
    kalau dh xamik kt stu
    kt mana lgik nk amik ;D

    ps: kata2 ustaz itu mmg pedas ;D

    ReplyDelete
  2. Haha, Org ckp baru lah kena buku dengan ruasnye Fakhrur :)

    ReplyDelete
  3. mana lebih mulia..muka cantik ke hati yang cantik...

    ReplyDelete
  4. muka cantik tak kekal lama, hati yang baik membawa ker syurga :)

    ReplyDelete
  5. hnya hati yg baek bawa kta ke syurga...:) suka ayat alcatraz ni..
    bagus jawapan yg diberi oleh ustaz pada pramugari yg angkuh tu...

    ReplyDelete
  6. huhu..mst pedas je pramugari tuh..haha

    ReplyDelete
  7. setuju~ ya Allah~ pandai ustaz tu~

    ReplyDelete
  8. Org ada ilmu jawab pun dengan hikmah bukan dengan emosi... :)

    ReplyDelete
  9. betul22...
    kalau iya pun nak menegur, agak2 la...tak slh kn nak tegur elok2..

    ReplyDelete
  10. kita org ada adap kesopanan yang tersendiri, bersopan santun lah bila berbicara :)

    ReplyDelete
  11. memang pedas kata2 ustaz tu... hehe

    ReplyDelete
  12. kata kata yang memberi maksud yang dalam

    ReplyDelete