Pages

Sunday, 15 August 2010

Kawal nafsu ketika menikmati juadah..


Di bulan puasa ini banyak dugaan yang perlu kita hadapi, terutama tentang gejolak nafsu makan yang boleh mengawal minda dan membuatkan apa saja makanan yg terlintas di depan mata anda nampak sedap kan?..hehe. Nasihat aku untuk aku dan anda semua ketika membeli belah di bazar Ramadhan tu, beli lah mengikut kemampuan dan sekadar mengalas perut ketika berbuka.. Kalau hanya mengikut hawa nafsu jer ketika nak makan tu jadi lah mcm gambar kat bawah ni...

 

Sambil aku jalan-jalan kat yahoo aku nampak pic ni dan aku baca selanjutnya kisah ni... cerita ni berlaku kat Florida, seekor anak beruang yang berusia 6 bulan terlekat balang lutsinar di kepalanya mugkin kerana terlalu lapar sampai habis sisa-sisa dalam balang tu dia jilat.. hehe kesian si anak beruang hapir 10 hari jugak lah balang tu melekat kat kepala dia, kata anggota penyelamat yang membantu mengeluarkan balang tersebut dari kepala anak beruang yang malang itu, berkemungkinan anak beruang itu akan mati sekiranya balang itu tidak di buang dengan segera..
Apakah pengajaran yang dapat kita ambil dari kisah ini, mungkin beruang itu mati di sebabkan kesilapan ketika mencari makanan. Kita manusia ni pulak mati kerana terlebih makan, berbagai penyakit lah yang datang menziarahi kita. Oleh itu kawal lah nafsu makan kita ok sebab kita ini di kurniakan akal, makan hanya untuk mengalas perut yang lapar, bukan makan untuk memenuhkan kantung perut yang kosong hehe.. Selamat Beramal...

3 comments:

  1. Pegang kepada kata pepatah ' Orang tamak selalu rugi'

    hehehehe..makan sampai penuh perut lepastu semua solat tak bleh nak buat kan..
    sebaiknya mkn buat alas, lepas solat semua baru mkn smpai tak leh banguun..heheheheheh

    papepun, selamat berpuasa

    ReplyDelete
  2. betul2..kena kawal nafsu...kalau tak xlarat nak solat terawikh pulak...

    ReplyDelete
  3. manusia punca gak kalau beruang tu mati.entah siapa buang merata.

    ReplyDelete